Diamantklubben

Vår värld blir allt mer digital. Om framtidens samhälle ska passa alla behöver fler inkluderas i skapandet av tekniken. Jämställdhet och mångfald är viktigt för att inte exkludera och bidra till utanförskap. Att i tidig ålder introducera teknik på allas villkor ökar intresset och självkänslan hos både flickor och pojkar. Så här säger Annika Olofsdotter-Bergström i Digitaliseringskommissionens antologi 2015:
”Det krävs att vi pratar om teknik på nya sätt och att vi öppnar upp för nya former för tekniska innovationer och det måste ske i grundskolorna så att förståelsen för teknik genomsyrar all kunskap, blir en del av nyfikenheten, en förlängning av vår vardag.
Hur då? Så här gjorde vi i årskurs 3 på Södermalmsskolan i Sundsvall när vi genomförde projekt Diamantklubben.
konceptet

 

1. Diamanthalsband och ljusgraffiti
Som en liten symbol för klubben och som introduktion till elektronik fick eleverna börja med att göra varsitt Makertjej ljushänge. (Vi hade ingen 3D-skrivare på skolan så de var tillverkade i förväg på Mittuniversitetet.) Utmaningen var att utan instruktioner få dioden att lysa och monterad i plasten. Att först få det att fungera och att sedan hjälpa sina kompisar så att hela klassen lyckades. Därefter pratade vi om 3D-teknik, batterier och lysdioder och avslutade övningen med att släcka ner, ta fram en kamera och måla med ljuset som Picasso.
ljusgraffiti graffiti2 graffiti graffiti3
Tips på video att visa för eleverna: Therese testar TEKNIK – 3D-printer

 

2. MaKey MaKey
Ett vansinnigt roligt koncept framtaget av MIT Media Lab där man kan koppla den fysiska världen till den digitala. Två och två satte sig eleverna med en dator och ett MakeyMakey-kit och en länk till roliga spel och ljud att leka med. Innan lektionen var slut hade bland annat 20 killar självorganiserat sig i en stor ring hand i hand för att undersöka hur långt det går att leda en signal. Och på videon ser ni sju tjejer som tillverkat ett underbart high five-piano. Många nya ord lärde de sig också; inte minst kortslutning och glappkontakt.

 

3. Programmera i Scratch
Visuell blockprogrammering kombinerat med ljud och bilder. Eleverna lär sig grunderna för att skapa egna spel och sen är det bara att köra.
Scratch hoppla
Om några klurar ut ett smart sätt att skriva kod för att till exempel hoppa, snurra, skriva game over eller annat klurigt så får de visa och hjälpa sina klasskompisar. Man kan också använda den koden och göra egna scratchkort.
Testa gärna det här tårtspelet som två tjejer snodde ihop på bara ett par timmar.
Tips: Vi använder videomaterialet om barnhack som IIS tagit fram.

 

4. Kompisbot
Om man kopplar en liten motor till ett batteri kan man bygga en kompisbot av återvunna leksaker och annat material (glöm inte ögon!). Det gäller att få obalans i motorn för att den ska röra sig så det blir en hel del trimmande.

 kompisbotar
Tips: Konceptet är ungefär samma som Geek Girl Minis Ritrobotar.

5. Visa upp för andra

Föräldrar, lillasyrrans klass, grannen eller vem kan bli glad av att få se alla skapelser? Glöm inte att dela med er.

 

Nästa steg
Nu när eleverna har grunderna och har lite koll på vad som går att göra, vill vi gå vidare och jobba mer med tekniska innovationer, där de kan koppla ihop den fysiska världen till den digitala. Vi har tittat på Rolighetsteorins filmer om hur man kan lösa samhällsproblem med hjälp av teknik och barnen har fått fundera på vilka problem de skulle kunna lösa. Det ska bli spännande att följa.

 

Kompishjälp och bajsstämplar
Det här var ett smakprov av vad vi pysslat med. Om du vill veta mer om pedagogiken, koppling till läroplanen och hur vi tänker kring genus, särbegåvning, NPF, att våga misslyckas eller kanske vill ha en inköpslista, så får ni gärna kontakta mig så kan jag skicka mer material. Vi har bland annat använt MIT Media Labs modell för kreativt lärande ”The four Ps of creative learning: Projects, Passion, Peers, Play”.

 

Happy hacking!
/Lisa




Copyright © 2019 Makertjej